26-12-03

Hoi allemaal,

Dit keer is het het vriendinnetje van Arjan dat een verhaaltje schrijft, want zij is namelijk bij hem op bezoek!!!! Arjan’s ouders hebben als verrassing voor Arjan en mij geregeld dat ik met kerst naar Arjan toe mocht. Hiervoor moest van alles geregeld worden, want Arjan mocht van niks weten.

Ik ben op dinsdagochtend 23 december op het vliegtuig naar Miami gestapt om daar door een klasgenoot van Arjan opgehaald te worden. Hij zat met nog een paar jongens in het ‘complot’ om te zorgen dat ik opgehaald kon worden zonder dat Arjan het wist. Deze jongen, Michel, moest hiervoor 3 uur rijden. In normale omstandigheden dan. Hij had onderweg namelijk nog de nodige tegenslagen: een oververhitte motor en een vergissing waardoor hij 3 kwartier moest omrijden.

Tegen de tijd dat ik in Miami de douane gepasseerd had en mijn koffer had gevonden was ik ook alweer ongeveer 1,5 uur verder, dus uiteindelijk kwam ik ongeveer gelijk met Michel aan op het vliegveld. De douane was behoorlijk streng en onvriendelijk, wat wel eens te maken kan hebben met het high alert dat er is i.v.m. verwachte aanslagen. Ze wilden precies weten wat ik ging doen en wie me ging ophalen en waar ik verbleef.

De rit van Miami naar Fort Pierce verliep gelukkig voorspoedig. Wel een cultuurshockje om te zien hoe het verkeer zich hier gedraagt, maar ik werd gelukkig gereden. Rond kwart voor acht ’s avonds (plaatselijke tijd) stond ik dan bij Arjan voor de deur: camera’s in de aanslag, dus daar zullen jullie vast wel iets van gaan zien. Best wel schrikken hoor toen ik Arjan ineens in levende lijve zag zitten ;-) Die werd vervolgens naar buiten gelokt en hij was vooral erg stil, hihi. Maar wel erg blij natuurlijk. Gelukkig.

We hebben hier nog wat gegeten en zijn toen naar het hotel gegaan. Het was al een uurtje of 2 toen ik ging slapen, dus ik ben uiteindelijk zo’n 28 uur achter mekaar wakker gebleven. Inmiddels ben ik alweer helemaal over mijn jetlag heen, dat valt erg mee als je in deze richting reist. De volgende dag heeft Arjan nog gevlogen, wat erg slecht ging en dat was dus eigenlijk mijn schuld.

1e kerstdag zijn we met nog een stel naar Orlando gegaan. Daar hebben we ’s avonds gegeten bij Medieval Times, in een ‘kasteel’ waar je om een paardenbak zit waar een show wordt opgevoerd. We hebben in Orlando overnacht en zijn 2e kerstdag naar 1 van de enorm veel attractieparken geweest, namelijk Seaworld. Een enorm park waar je aan een dag maar net genoeg hebt. We hebben prachtige shows gezien met dolfijnen, zeehonden en ’s avonds een geweldige show met wel 4 orka’s. Echt fantastisch. Verder is het een soort grote dierentuin waar je roggen en dolfijnen kunt aanraken en onder haaien door kunt lopen.

Amerika voldoet aan alle stereotypen. Je ziet huizen enorm kitscherig versierd met allerlei kleuren lichtjes en grote opblaas-sneeuwpoppen enzovoort, maar wat vooral opvalt: alles is hier GROOT. Mensen zijn groot (stevig), auto’s zijn groot, wegen en steden in het algemeen zijn heel ruim, attractieparken zijn enorm, ga zo maar door. Mensen zijn extreem vriendelijk en behulpzaam. Het is allemaal heel oppervlakkig, maar ze moeten wel aardig zijn om geld te verdienen. In restaurants is de bediening bijvoorbeeld compleet afhankelijk van de fooi die je hun geeft dus ze blijven onder alle omstandigheden vriendelijk.

We hebben het in ieder geval hartstikke leuk hier bij een temperatuur van zo’n 25 graden! Vanmiddag gaan we lekker naar het strand. Allemaal een goede jaarwisseling en een volgend verslag volgt.