20-01-04

Hello folks,

Er is weer een boel gebeurd de laatste 2 week. Ik heb mijn D33 check gehaald en ben nu met de laatste module VFR vliegen bezig. Ik heb ook al 2 van de 3 vier-uurs solo's gedaan en dat was zeer mooi. Voor het eerst de westkust gezien en dat was wel apart. Eindelijk zat de zee weer aan de goede kant van het land. Ook heb ik nu wat grotere velden bezocht zoals West Palm Beach, Ft Lauderdale en Daytona. Dat zijn vliegvelden waar veel binnenlands amerikaans verkeer op vliegt. Toestellen zoals Boeing 737's. Heel cool als jij dan met je Archer daar tegelijkertijd met een 737 aan het landen bent.

We zijn in het weekend nog een keer met 6 man naar Orlando gereden. Iedereen verveelde zich een beetje dus zijn we maar in de auto gestapt. Daar een beetje geshopt. De foto's staan wel op de site. We zijn ook gaan midgetgolfen wat erg vermakelijk was. We zaten in het gedeelte waar alle attractieparken zitten dus vermaak genoeg.

Afgelopen tijd is het verder behoorlijk druk. De solo's moet steeds een planning voor gemaakt worden en dat kost behoorlijk wat tijd, zeker bij de 4 uurs solo's. Ook moet er nog regulier gestudeerd worden voor de eindcheck die er nu rap aan zit te komen dus genoeg te doen.

Na die check (beurtje 43) ben ik klaar met VFR vliegen en dan ga je IFR vliegen. IFR betekent Instrument Flight Rules, dus dan vlieg je alleen nog op je instrumenten. Dit doen we hier op een ander vliegtuig dan waar we tot nu toe op hebben gevlogen, namelijk een Piper Arrow. De Arrow heeft als verschil met de Archer 20 pk meer, een intrekbaar landingsgestel, verstelbare prop en wat andere avionica. Tijdens IFR ga je ook nachtvliegen dus dat is weer een leuk vooruitzicht. De solo's zijn dan wel voorbij, IFR vlieg je altijd met je instructeur.

Er is hier helaas ook nog iets ernstigs gebeurt. Afgelopen zaterdag is er een Archer van Panam neergestort vlakbij het vliegveld hier. Daarbij zijn 1 instructeur en 1 leerling om het leven gekomen en is 1 student die achterin zat gewond geraakt. Het waren allemaal amerikanen. Dit was wel even schrikken toen we het te horen kregen. Het toestelletje heeft 's nachts vlak voor de baan een boom en daarna een elektriciteitsleiding geraakt. Ze zijn nu nog met het onderzoek bezig en weten nog geen oorzaak voor het ongeval. Voor mij gaat het een beetje langs me heen. Ik had de jongen die om het leven was gekomen wel eens gesproken, maar dat beperkte zich tot koetjes en kalfjes. Het komt op zo'n moment wel weer even dichtbij, maar dat hou je bij elk ongeluk in je omgeving. Ons vliegen gaat gewoon door, dus geen vertraging hoe erg het ook is.

Tot zover weer even amerika

Groetjes

Arjan


Terug